در دنیای seo وبسایت هیچچیز بهاندازهی الگوریتمهای موتورهای جستجو، مخصوصا الگوریتمهای گوگل که دوست داستنیترین موتور جستجو در عالم میباشد، کارشناسان seo را نمیترساند. چون هر آپدیت تازه در الگوریتمها ممکن است بر سکو و منزلت سایت اثر بگذارد و استاندارد جدیدی را برای وب سایت یا محتوا نام گذاری کند- یعنی seo وب سایت طاقت فرساتر و غامضتر می گردد.
هر مورد از الگوریتمهای گوگل فعالیت خاصی اعمال میدهند. الگوریتمها نامهای مختلفی داراهستند که معمولا نماددهندهی همان کاری میباشد که میکنند. نام حیوانها را روی برخیاز معروفترین الگوریتمهای گوگل گذاشتند (مثل الگوریتم پاندا یا پنگوئن). بهاستدلال همان نامگذاری به مجموعهی آن الگوریتمها باغوحش گوگل میگویند.
ولی نباید اینطور پندار کرد که تمامیی الگوریتمها یا آپ دیتهای گوگل حتما بایستی نام یک حیوان را داشته باشند! خیر، برخی الگوریتمهای مهم گوگل هستند که کمتر شناخته شدهاند. نامشان هم وقتگیر است و چندان ریلکس نیست و حتی بهراحتی نمیشود نام آنها را به فارسی ترجمه کرد. الگوریتم یا آپ تو دیت Page Layout گوگل نمونهای از آن الگوریتمهاست.
دراین مقاله میخواهم شمارا با Google Above the Fold Page Layout Algorithm آشنا کنم و ۷ نکتهی اساسی در باب این آپدیت بیان کنم. ۷ نکتهای که گفته گردد پاسخ این سوالهای هست که آپدیت Page layout چیست؟ چه میکند و چرا اصلی میباشد؟
درصورتیکه میخواهید بیشتر درباره ی انواع متفاوت موتورهای جستجو بدانید، «محبوبترین موتورهای جستجو، فراتراز گوگل» را بخوانید.
آنچه دراین نوشته خوا هیم داشت
۱. الگوریتم Google Page Layout چیست؟
۲. منظور از Page Layout & Above The Fold در این آپ دیت چیست؟
۳. آپ تو دیت Page Layout دقیقا چه میکند؟
۴. آیا الگوریتم Page Layout گوگل تارنماها را جریمه میکند؟
۵. الگوریتم پیج لایوت از چه هنگامی استارت شد؟
۶. چرا نام دیگر الگوریتم طرح بندی گوگل Top Heavy است؟
۷. چطور تارنما را برای آپ تو دیت Page Layout بهینه کنیم؟
گردآوریبندی و نتیجهگیری
نویسنده
مهدیه اسماعیلی
۱. الگوریتم Google Page Layout چیست؟
قبلاز اینکه در ارتباط Google Top Heavy Update (که نام دیگر الگوریتم پیج لایوت است) حرف کنم، باید در زمینهی Page layout و ارتباط بهینه سازی با دیگر حیطههای مرتبط به آن توضیحاتی بدهم. سئو سایت فقط پیوندسازی یا تولیدمحتوا نیست. seo وبسایت به وب صفحه ارایی نیز مربوط میگردد. برای بهینه سازی وبسایت نیاز هست که طراحی سایت و ساختار وبسایت نیز ویژگیهایی داشته باشد. ویژگیهایی که تعامل راحت و بیدردسر و بیمشکل کاربر با وب سایت را ممکن کند.
دورانهاست برای گوگل تجربیات کاربری سایت اصلی گردیده است. UX وب سایت مهم هست چون به رضایت کاربر مربوط شده و رضایت مخاطب هم به گوگل مربوط می گردد. و سایتی که نتواند کاربرش را راضی کند، نمیتواند در حاصل جستجوی گوگل جایگاهی خوبی داشته باشد. بههمیندلیل یکی از تکنیکهای بهینه سازی مدرن بهینهسازی تجارب کاربری هست.
درحال حاضر تصور کنید دنبال پاسخ سوالی میگردید و وارد سایتی می شوید. تنهای چیزی که در تارنما می بینید بنرهای تبلیغاتی میباشد! برای اینکه به محتوا برسید مجبورید برگه را اسکرول نمایید و بیایید تحت. احساس میکنید انگار برای طراح وب سایت جای تبلیغات مهمتر از جای محتوای وبسایت بوده است. خب طبیعتا ناراضی آن سایت را رخنه میکنید. چرا باید زحمت بکشید و هر صفحه را اسکرول کنید تا به چیزی که میخواهید برسید و چرا بایستی در سایتی بمانید که تبلیغات برایش مهمتر از نیاز شما (کاربر) بوده هست؟
آپ دیت Page Layout با آن سایتهایی سروکار داراست که در ساختار صفحاتشان تبلیغات ایستای خیلی زیادی را گنجاندهاند و کاربر را مجبور میکنند آن تبلیغات را ببیند تا به محتوایی که دنبالش هست برسد. پس الگوریتم Top Heavy با ساختار و طراحی سایت (page layout) و جای قرارگرفتن تبلیغات در وبسایت (above the fold) فعالیت دارااست نه هیچچیز دیگری.
۲. خواسته از Page Layout & Above The Fold در این به روز چیست؟
وب دیزاینر ساختار و قالب مهم آحاد صفحات سایت را طراحی میکند. درین طراحی معلوم میشود هر المان باید کجا قرار بگیرد. مثلا، نام سایت و لوگو باید سمت راست باشد و منوی مهم سمت چپ یا برعکس. به ساختار مهم هر برگه از وب سایت Page Layout یا طرح بندی میگویند. برهمینمبنا، در وب فارسی نام این آپ تو دیت را الگوریتم طرح بندی گوگل گذاردهاند.
وب دیزاینرها هر شیت از سایت را براساس اندازهی اسکرین دستگاهای گوناگون (موبایل، تبلت، دسکتاپ و… ) با خطی ذهنی به دو بخش یا Fold تقسیم میکنند:
Above The Fold: از بالای شیت تاجاییکه مخاطب مجبور میشود صفحه را اسکرول کند. یعنی هرچیزی که دراین قسمت قرار بگیرد، کاربر آن را بدون اسکرولکردن میبیند.
Below The Fold: هر محتوا و المانی که کاربر برای دیدنش نیاز داراست برگه را اسکرول کند.
۳. آپدیت Page Layout دقیقا چه میکند؟
بگذارید از زبان Matt Cutts (مدیریت قدیمی گروه Webspam گوگل) ببینیم که این الگوریتم دقیقا چه میکند:
این تغییر در الگوریتم بر تارنماهایی اثر میگذارد که یا در قراردادن تبلیغات در بالای شیت افراط کردند یا پیداکردن و رسیدن به محتوای اصلی کاغذ را سخت ساختند. به این ترتیب، سایتهایی که درقراردادن تبلیغات در بالای صفحه افراط نکردند، از این آپ دیت متاثر نمیشوند.۴. آیا الگوریتم Page Layout گوگل وب سایتها را جریمه میکند؟
بله، الگوریتم پیج لایوت سایتها را جریمه میکند البته نه جریمهای خیلی سنگین که بهنمایشندادن وبسایت در نتایج جستجوها بینجامد. این آپدیت سایتهایی را که در نصیب بالایی صفحات بیشاز حد و اندازه تبلیغات قرار دادند، تنزل رتبه میدهد. البته، گوگل این امکان را آماده کرده تا وبسایتهایی که بهخیال و خاطر این به روز درجه ازدست دادند، اشتباهاتشان را اصلاح کنند. یعنی آنها می بایست طرحبندی وب سایت را اصلاح کنند و تبلیغات اضافی را بردارند و تلاش کنند دوباره به گوگل آرم دهند که براساس استاندارد الگوریتم page layout پیش میروند.
اما نکته اینجاست که ممکن میباشد بازیافتن رتبهی پیشین خیلی سریع نباشد و حتی تا چیزی نزدیک به ۲ سال طول بکشد!
۵. الگوریتم پیج لایوت از چه زمانی آغاز شد؟
گوگل در ژانویهی ۲۰۱۲ رسما اعلام کرد که به روز جدیدی (Google Top Heavy) انجام یافته که کمتراز ۱% از تارنماها را تحتتاثیر قرار داده می باشد. البته نکتهی مهمی که در مورد الگوریتم page layout وجود دارد این میباشد که این الگوریتم ۳بار (در اکتبر ۲۰۱۲، فوریه ۲۰۱۴ و نوامبر ۲۰۱۶) آپ تو دیت شده و هربار گوگل بهنوعی عالیشدن آن را رسانهای کرده است.
آخرین به روز الگوریتم (در سال ۲۰۱۶) برای کارشناسان سئو بسیار اساسی بود. چون گوگل الگوریتم پیچ لایوت را اتوماتیک (Automated) کرد. یعنی در صورتی تغییری در طرحبندی کاغذای از وبسایت صورت بپذیرد یا تبلیغی که در بالای کاغذ وجود داشته، برداشته شود؛ نیازی نیست در سرچ کنسول از خزندههای گوگل خواست تا بیایند و تغییرات را ایندکس کنند. الگوریتم تغییرات را زیرنظر دارد.
۶. چرا نام دیگر الگوریتم طرح بندی گوگل Top Heavy است؟
فکرمیکنم از توضیحاتی که دادم معین شده که چرا این به روز Top Heavy یا در صورتی بخواهم کلمهبهواژه ترجمه کنم «بالا سنگین » نامیده شده است. طراحی بعضا وبسایتها بهگونهای هست که بخش بالایی آن با تبلیغات بسیار سنگین شده است. بالاخره در همهی وب سایتها تبلیغات وجود دارااست. ولی اصلی این میباشد که تعداد آنها و جای قرارگرفتن آنها در صفحه سایت چطور میباشد. هنگامی تمامیی تبلیغات یکجا گردآوری گردد، معلوم هست که قسمتی از تارنما برای استفاده کننده زیادی سنگین و به هم ریخته و آزاردهنده می گردد.
۷. چطور سایت را برای آپدیت Page Layout بهینه کنیم؟
کارشناسان سئو چه کنند تا الگوریتم پیج لی اوت آن ها را جریمه نکند؟ یعنی بههیچوجه نباید در صفحهی سایت هیچگونه تبلیغی داشت؟ طبیعتا پاسخ این سوال منفی است. گوگل هم میداند وبسایتها برای درآمدداشتن نیاز دارند تبلیغات بگیرند و در وب سایتهای مختلف تبلیغ کنند، مخصوصا وب سایتهای فروشگاهی. پس چه باید کرد؟ دسته سئو و وب دیزاین باید باتوجه به مورد ها ذیل کار کنند:
تعادل فی مابین تبلیغات و محتوا در هر شیت از سایت می بایست محافظت خواهد شد. محتوا، رضایت کاربر و تجربیات کاربری دراولویت می باشد.
تاجاییکه می شود تبلیغات به بخش پایینی وبسایت (below the fold) منتقل گردد.
در حالتی که به هر دلیلی می بایست در نصیب بالایی وبسایت تبلیغ قرار بگیرد، تعداد آن بسیار کم باشد.
طراحی وب سایت می بایست واکنشگرا باشد. یعنی طراحی وب سایت باید باتوجهبه سایز اسکرینهای گوناگون صورت پذیرد. شاید برای اسکرینهای خیلی کوچک یک تبلیغ هم در بخش بالایی وبسایت مخاطب را مجبور به اسکرولکردن کند.
الگوریتم page layout پاپآپها و همچنین Overly ads (مثل نوارهای تبلیغاتی که در تحت ویدئوهای یوتیوب وجود داراست) را جریمه نمیکند.
تودهبندی و منفعتگیری
۱. الگوریتم Page Layout علامت میدهد که تجارب کاربری و وب طراحی صفحه کاربرپسند چهقدر برای سئو تارنما مهم میباشد.
۲. متخصص seo نمیتواند سوای کمک و همکاری گروههای دیگر، سایت را بهینه کند. طراحان تارنما بایستی با سئو سایت آشنا باشند تا بتوانند با دسته بهینه سازی تعامل مفیدی داشته باشند. بههمیندلیل، در آموزش وب طراحی صفحه در مورد سئو سایت نیز آموزشهایی داده میشود.
۳. آپدیت طرح بندی گوگل هیچچیز از عنایت آپدیتهای دیگر کم نمیکند. همچنان محتوای عالی برای گوگل بسیار اصلی می باشد. دارای تخصص بهینه سازی باید باتوجهبه همهی استانداردهای گوگل و الگوریتمها وبسایت را باصرفه کند. برای همین است که در فراگیری سئو سایت سرفصل مهمی وجود دارد بهنام الگوریتمها.
- سه شنبه ۱۵ آذر ۰۱ ۱۲:۱۷
- ۲۳ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر