بخش های اصلی در ساختار URL چیست؟

در اين وبلاگ به معرفي روش هاي مدرن طراحي سايت مي پردازيم

بخش های اصلی در ساختار URL چیست؟


آیا تا به هم اکنون به نوار آدرس بالای صفحات مرورگر وب خود دقت نموده اید؟ این نوار آدرس برای هر شیت از وب دارای مقدار اختصاصی به فردی است که به آن URL می گویند. برخی از افراد معتقدند URL نوشته‌ی‌علمی روشنی می باشد و نیاز به توضیحات بیشتر ندارد. به عبارتی آن ها اعتقادوباور دارند همین که شخصی بتواند آدرس تارنما (URL) مورد نظر خود را یافته و به آن وارد گردد، با معنای آن آشنایی دارد و نیاز به یادگرفتن بیشتر نیست. البته متخصصان و کسانی که اطلاعات بیشتری در حوزه IT دارا‌هستند، مدام از نکات و جزئیات فراوان URL حرف می‌گویند و معتقدند می توان در باب این مسئله یک کتاب نوشت. در این نوشته‌ی علمی قصد مطالعه جزئیات مربوط به URL را داریم و کمی نکات مفید در سئو را بازگو می کنیم. با ما همدم باشید.

طراحی سایت در مشهد

رایا پارس

ahrefs

طراحی سایت


تعریف و تمجید URL
اصطلاح URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator میباشد. معنای معادل این عبارت روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال یا نشانی وب نام دارد. منظور از منابع فولدر های مختلفی همچون عکس، فیلم، متن معمولی، فایل قالب بندی یک وب سایت (CSS)، یک نرم افزار (برای مثالً php) و ... می باشد. در صورتی فراتر برویم منابع میتوانند به پاسخ یک سوال مشخص و معلوم از یک پایگاه داده نیز اشاره داشته باشد. URL در حقیقت متنی قابل خواندن برای آدم می‌باشد که مکان یک منبع را به روی اینترنت معین می کند. خلال اینکه شیوه دست یابی به این منبع را هم نماد می دهد که به آن پروتکل می‌گویند.







بخش های اصلی در ساختار URL چیست؟
هر URL دارای سه بخش اصلی می باشد. بدین آدرس وب در تارنما توجه فرمائید:

https://www.faratechdp.com/مقالات

درپی به مطالعه بخش های مهم یک URL (برای مثال آدرس فوق) می پردازیم:

1. پروتکل:
این بخش شیوه ارتباط برقرار کردن بین مرورگر و سرور را تعیین می کند. پروتکل قوانین و مقررات مرتبط با رفع خطاها، امنیت، Syntax و ... را معین می کند. بعضا از پروتکل ها عبارتند از HTTP، HTTPS، FTP، Mailto و Telnet. در آدرس مورد تفحص ما پروتکل نماد دهنده خط مش HTTPS میباشد.

2. دامنه:
دامنه در واقع همان آدرس IP است که در هر URL مورد نظر است. این نصیب آدرس مقصد کلی کاربر را نشانه می دهد. دامنه ها توسط سیستم DNS (که مخفف عبارت Domain Name System است.) به روی یک آدرس IP قرار می‌گیرند. هر مرورگر برای استخراج به IP مورد نظر کاربر از یک جستجو گر DNS فایده می جویند. در این مثال www.faratechdp.com نام دامنه وب سایت شرکت میباشد.

3. دامنه سطح بالا:
دنیای وب برای مجموعه بندی وبسایت ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) استفاده می کند. از جمله gov. برای تارنما های دولتی به فعالیت می رود. تارنما های آموزشی از edu. در تارنما های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. TLDهایی همچون com. و ir. (منحصر به فرد سایت های ایران) نیز وب سایت های عمومی را گروه بندی می کنند. همانطور که می‌بینید آدرس مورد نظر ما در حوزه وب سایت های عمومی با .com قرار می گیرد.

URL قادر است بخش های فرعی دیگری داشته باشد که برای آدرس دهی فایل ها و منابع متفاوت درون سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. Subdomain یکی این بخش ها است. بعضی تارنما بخش های مختلفی دارا‌هستند که آن‌ها‌را به کمک subdomain از یکدیگر جدا می‌سازند. در آدرس en.example.com عبارت en علامت از ساب دامین داشتن سایت می باشد و زیر مجموعه دامنه اصلی قرار می گیرد.

در مثال ما انتهای نام آدرس وب عبارت /مقاله‌ها قرار گرفته می باشد که به آن آدرس داخلی می گویند. آدرس های داخلی همانطور که از نامشان پیداست نشانه از وجود صفحه های و فایل های درونی یک وبسایت دارند و کاربر را به سوی آن ها هدایت می کنند.

پارامترها نیز می توانند مخاطب را برای فیلتر کردن درخواست هایش یاری نمایند و پس از نشانه سوال ؟ قرار می‌گیرند. پارامترها اکثر اوقات به جهت نمایش محتوای پویا و داینامیک سایت به کار گرفته می شوند. از آن‌ها می اقتدار برای فیلتر لیست های مرتب شده و یا برگه بندی محتوا (به عنوان مثالً ?page=1) به کار گرفت. بدین آدرس دقت فرمائید:

https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium

پارامترهای موجود در URL فوق دربرگیرنده color=red و size=medium هست. این پارامترها آرم می دهد برگه مورد نظر که احتمالا دارای محصولی همچون تیشرت هست، بر اساس رنگ قرمز رنگ و سایز معدل فیلتر شد‌ه‌است.

برخی از URLها ممکن می‌باشد دارای هشتگ باشند که پیرو آنها نوشته‌ای می‌آید و به یک تکه از صفحه اشاره می‌کنند. هشتگ ها در URL به‌این قابلیت را میدهند تا به قسمت‌های مختلف یک برگه، به عنوان مثالً محتوای داخل یک جدول، لینک دهی کنیم. وب سایت ویکی پدیا اغلب از این ویژگی در صفحاتش استفاده می کند.

https://en.wikipedia.org/wiki/URL#History



URL چه طور بر روی seo تأثیر می‌گذارد؟
گوگل برای رتبه دهی به تارنما ها از سیگنال ها و معیارهای متعددی منفعت می‌گیرد. شاید برایتان جذاب باشد که برخی از این معیارها مرتبط با URL شماست. از این جهت آدرس وب سایت می تواند به صورت بی واسطه بر سئو آن تاثیرگذار باشد. البته ممکن است عواملی همچون تجارب کاربری نیز seo وب سایت را به صورت غیرمستقیم ذیل تاثیر قرار دهد.

1. وجود HTTPS درون URL
وجود پروتکل HTTPS در ساختار یک URL نقش مهمی در بهبود رتبه آن برگزار می کند. از سال 2014 گوگل تمهیداتی اندیشیده تا تارنما های دارای HTTPS از امتیازات ویژه ای منتفع گردند. به عبارتی موتور جستجوی گوگل سایت های فارغ از این پروتکل را ناامن تشخیص می دهد.

ولی با وجود امتیازاتی که گوگل بدین سایت ها میدهد و آن‌ها‌را امن می داند، مطالعه های تارنما WooRank حاکی از آن هست که تنها 29% این تارنما ها امن هستند.

2. استعمال از کلیدواژه های مرتبط درون آدرس سایت
در سال های گذشته الگوریتم های گوگل اهمیت بسیاری به استفاده از کلمات کلیدی درون URL می دادند البته تحقیقات اخیر نشانه داده عنایت این امر کاسته شده و حتی در بعضی مفاد موجب دریافت نمره منفی برای وبسایت شود. ولی مهم ترین نکته ای که باید بدانید بهبود تجربیات کاربری می باشد. هنگام تشکیل داد URL توجه داشته باشید که کاربران از ایده شما استقبال کنند. به عبارتی از دید مخاطب به آدرس URL بنگرید و از خود بپرسید این کار موجب ادراک خوب کاربر میشود یا نه؟ در صورتیکه پاسخ مثبت بود به همین روال ادامه دهید ولی چنانچه که شک کردید، راهکاری جدید برای استعمال از لغات کلیدی در نشانی وب بیابید.

3. محتوای صفحه را به استحضار مخاطب برسانید!
قطعا با خود می‌گویید تا زمانیکه کاربر وارد صفحه نشده چطور می قدرت محتوا را به او نماد داد و تشویقش نمود تا به روی لینک ما کلیک نماید. راه‌حل بسیار ساده می باشد! برای این کار باید URL شما برای مخاطب قابل ادراک باشد. هر چه آدرس تارنما ساده تر و مبرهن تری انتخاب فرمائید احتمال اینکه کاربران به روی آن کلیک کنند بیشتر خواهد بود. در واقع استفاده کننده باید پیش از ورود به یک شیت دریابد پاسخ سوالش را در آن یافت می کند. مطمئن شوید URL شما پس از قرار خریداری نمودن در شیت نتایج جستجو، ارتباط مورد نیاز را با کاربر برقرار می کند. URLهایی که در نگاه نخستین محتوای درون خود را به نمایش می گذارند، اصطلاحا URL منزه نامیده می‌گردد و از حیث گوگل جایگاه بهتری کسب می کنند.

4. پیوند های تمیز در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!
برخی افراد هنگام لینک و پیوند دادن در شبکه‌های‌اجتماعی و یا هر کاغذ دیگری از وب فقط آدرس URL را نسخه برداری می کنند و از متن لینک Anchor Text برای آن استفاده نمیکنند. در چنین شرایطی صرفا پیوند های تمیز میتوانند نظر دیگر کاربران را جلب نموده و آنان را تشویق به کلیک نمودن نمایند. بنابراین کارایی کنید همیشه URL منزه برای وبسایتتان ایجاد فرمائید. منظور استعمال از کلمات کلیدی کاربردی در آدرس وب و همینطور بهره بردن از خط تیره به جای آندرلاین در میان کلمات می باشد.







تاثیر URLهای دانامیک و استاتیک در سئو چیست؟
خواسته از URL داینامیک، آدرس هایی می باشد که باطن یک پایگاه داده (سرور و یا CMS سایت) ذخیره میگردند و زمانی که استفاده کننده به جستجوی مطلبی می پردازد، براساس نیاز مخاطب ساخته می گردند. این URLها امروزه توسط گوگل به راحتی شناسایی می‌شوند و مشکلات پیشین را ندارند. اما نکته حائض اهمیت توجه به عدم تکرار بودن آنان در حجم بالای صفحات سایت هست. تصور کنید یک تارنما خبری از URLهای داینامیک به کارگیری می کند و ممکن می باشد بیش از هزار کاغذ خبر داشته باشد. ممکن می باشد برخی از این URLها تکرار و یا بسیار مشابه به هم ساخت‌و‌ساز شوند. در چنین مواردی به کارگیری از آدرس وب های داینامیک به سئو سایت لطمه وارد می کند و پیشنهاد میشود از آدرس های استاتیک استفاده گردد.

بهتر است برای اینکه URLهای داینامیک ظاهری بهتر پیدا کنند و به صفحاتی سازگار با بهینه سازی و خلق و خوی کاربر تبدیل شوند از یک موتور ویرایش (Rewrite Engine) منفعت ببرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.