چگونه تایپوگرافی انجام دهیم؟

در اين وبلاگ به معرفي روش هاي مدرن طراحي سايت مي پردازيم

چگونه تایپوگرافی انجام دهیم؟


تایپوگرافی در ساخت سایت کاربردهای متعددی داراست. تایپوگرافی (Typography) نوعی هنر و دسته تکنیک هایی میباشد که جهت خوانا و زیباتر شدن نوشته ها و متن های وب سایت های اینترنتی بکار می رود. تایپوگرافی به ما کمک می نماید که وبسایت هایی خوشگل و جالب داشته باشیم که یوزرها هنگام بازدید از تارنما و خواندن متن ها و نوشته ها، تشویق به ادامه خواندن آنان شوند و مطالب کاملا خوانا و خوشگل بنظر بیایند.

طراحی سایت در مشهد

ahrefs

طراحی سایت



خوشبختانه امروزه ابزارها، اپ ها و قابل انعطاف افزارهای زیادی (مانند: Google Fonts، Font Awesome،Adobe Typeface، Apple Typeface و...) در مشت طراحان وب سایت قرار گرفته که موجب گردیده قواعد تایپوگرافی هر چه عالی در تارنما های اینترنتی طراحی گردیده و جذابیت بصری آن ها برای یوزرها بیشتر خواهد شد.


تایپوگرافی چیست؟
همانگونه که اشاره کردیم تایپوگرافی در واقع مرتبط با ظواهر نوشته ها می باشد. چه آن نوشته در تارنما باشد و چه در خبرنامه، روزنامه، کتاب و ... در واقع کاربرد هنر تایپوگرافی امروزه بسیار تبارک می باشد ولی یک کدام از مهم‌ترین کاربردهای این هنر در طراحی سایت ها می باشد. تکنیک های تایپوگرافی دربرگیرنده مورد ها متعددی می گردند برای مثال:

· تایپ صورت (typefaces)

· سریف و سانزسریف (serif and sans serif)

· مسافت ها

· جهت ها

· کنتراست (تضاد)

· رنگ ها


درپی هر کدام از این مفاد را به دقت استیناف و به کاربردهای آنان در دنیای اینترنت میپردازیم:

- تایپ صورت (typefaces) :
تایپ صورت گروه ای از یک یا این که تعدادی نوع فونت می‌باشد که صورت ظاهری کارکترهای الفبای آیتم به کار گیری را تشکیل میدهند. در واقعیت گزینش نوع فونت بکار رفته در متن های یک تارنما در این موسسه قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین اصول تایپوگرافی به‌حساب می‌آید. تا حدی که اکثری از کارشناسان و متخصصین بهینه سازی وبسایت (که عبارتست از سئو وب سایت های اینترنتی جهت چشم شدن هر چه بهتر در موتورهای کاوش مانند گوگل و یا این که بینگ) هم عنایت این قضیه را گوشزد می نمایند.

این مورد برای طراحی وب سایت در دنیای امروز عنایت متعددی داراست و به همین جهت تا به امروز تعداد متعددی از گونه های فونت ها جهت استفاده در اینترنت پیاده سازی و عرضه شده است. با امداد این فونت ها می قدرت متون را به زیبایی هر چه بیشتر در سایتها نوشت و جذابیت تارنما را برای یوزرها دوچندان کرد.


- سریف و سانس سریف (serif and sans serif) :
نوع اتوماتیک ها در تایپوگرافی به دو مجموعه تقسیم می‌شوند:

· سریف (حروفی که انتهای آن ها دارنده کشیدگی است)

· سانس سریف (حروفی که کتابت آن ها بی آلایش خیس میباشد و انتهای آنها بدون کشیدگی میباشد)

هیچ قاعده و ضابطه کلی جهت اینکه می بایست در کجا از فونت های سریف و کجا سانس سریف استفاده کرد، نیست. ولی معمولا از متن های سریف در برخی از تیترهای اساسی و یا این که نوشته های نسبتا طولانی و متن نشریات استفاده می شود و از سانس سریف بیشتر در متن های اینترنتی و کامپیوتری کوتاه و یا این که میانگین اکثر وقت ها استعمال می‌شود.

در تگ های Html با به کار گیری از تگ font-family نوع فونت را می قدرت گزینش کرد.


- مسافت ها:
یکی‌از نکات اساسی دیگر در تایپوگرافی یک وبسایت مسافت ها می باشد. فواصل در بین لغت ها و حتی حروف یک واژه و کلمه عنایت متعددی دارا‌هستند و در اوامر Html با یاری تگ هایی مانند line height، word-spacing و letter-spacing می توان این فواصل را تهیه و تنظیم کرد.

این مسافت ها گاهی اثر متعددی در جذابیت بصری متن‌ها از نظر یوزرها سایت ها دارا‌هستند و در شکل تنظیم صحیح میتوانند به زیبایی هر چه بیشتر وب سایت ها کمک متعددی نمایند.


- جهت ها:
در دستورها گویش Html با استفاده از تگ هایی مانند text align، margin و padding براحتی می قدرت لغت ها، جمله‌ها و تیترها را جابجا کرد و در سمت راست، اواسط و یا این که چپ متن قرار اعطا کرد. این نکته به خصوص جهت قرار دادن برخی از متون در وسط یک خط عنایت متعددی دارد.


- کنتراست (مغایرت) :
یکی‌از زیباترین قسمت های تایپوگرافی تارنما های اینترنتی، ایجاد کرد تضادومغایرت (contrast) رنگ فونت ها و همینطور پیش آیتم می‌باشد. فکر کنید که عکسی در متن نهاده می شود و یا این که تیتری که مشتمل بر چند واژه و کلمه میباشد در بالای متن قرار داده میشود که نصفه سمت راست آن دارنده حروف قرمز‌رنگ با رنگ پیش موضوع آبی باشد و نصفه سمت چپ برعکس حروف آبی رنگ و رنگ پیش زمینه قرمز.

بدین تکنیک ناهمخوانی یا این که کنتراست گفته میگردد که در شکل به کار گیری بجا در وب سایت ها قادر است به افزایش جذابیت بصری یک سایت یاری دهد. این تکنیک آنقدر می‌تواند موثر باشد که در بسیاری از تارنما های آموزشی، خبری، خدماتی و حتی هنگام پیاده سازی یک تارنما فروشگاهی می تواند آیتم به کارگیری قرار گیرد.





- رنگ ها:
واپسین موردی که درباره‌ی تایپوگرافی وبسایت ها می خواهیم تحقیق کنیم، به کار گیری صحیح از رنگ هاست. یکی از شایسته ترین کارهایی که امروزه طراحان سایت های اینترنتی می‌توانند اعمال بدهند تشکیل داد تنوع در رنگ متن، لینک و پیوند ها و بقیه موادسازنده اینترنت میباشد. اما در‌این عمل نباید افراط کرد به دلیل آنکه برای مثال درصورتی که در برگه ای بیش از حد از رنگ های گوناگون مستعمل باشد، دیده مخاطب خسته گردیده و آن متن زیبایی خویش را از دست می‌دهد.

شایسته ترین عمل این است که رنگ تیترها از یک نوع و رنگ باقی متن‌ها هم به رنگ دیگری باشند (مثلا خاکستری، سیاه و ...)


نکات اساسی تایپوگرافی وب سایت ها:
در نقطه نهایی چند نکته مهم دراین باره را به شما آموزش میدهیم تا با توجه به آن‌ها بتوانید تارنما خویش را هر چه زیباتر و کاربرپسند کنید:

· تلاش فرمایید در یک سایت از بیش از 3 نوع فونت به کارگیری نکنید. استفاده از فونت های زیاد در یک وبسایت صحیح وجود ندارد و دیده استفاده کننده هنگام بازدید از تارنما شما خسته می شود و موجب سردرگمی میگردد

· بولد (BOLD) کردن تیترها و یا این که لغت ها اساسی داخل متن ها می‌تواند به زیبایی هر چه بیشتر آن یاری دهد.

· استفاده از متن آزمایشی \\\\\\\\\\\\\\\"لورم ایپسوم\\\\\\\\\\\\\\\" (lorem ipsum) به طراحان امداد می نماید تا بطور آزمایشی این متن را در ورقه متبوع خویش قرار دهند و سپس پیکربندی متبوع مثلا نوع فونت، رنگ پیش موضوع و حروف، مسافت ها و غیره را تفحص نمایند.

· هنگام پیاده سازی صفحه ها اینترنت و یا این که قرار دادن متن و عکس در آنان به دلیل ها، مسافت ها و همینطور امکان بکار بردن کنتراست رنگ ها اعتنا فرمائید. گاهی با یک سری تغییر‌و تحول خرد میتوانید میزان بازدید از صفحه های تارنما را بیشتر و آنرا جالب خیس کنید.

· استفاده مطلوب از Bullet Point ها ، رمز تیترها ، رعایت فواصل در میان لغت ها و جملا‌ت و همینطور رنگ و مغایرت رنگ موجب هرچه جالب خیس شدن متون میشود که‌این مورد روی سئو وب سایت شما نیز اثرگذار است


رعایت نکات مرتبط با تایپو گرافی در ساخت سایت قادر است خلال جذابیت، به سعی و کاربرپسند بودن تارنما نیز یاری بخش اعظمی متعددی کند. در واقعیت یکی از فاکتورهای طراحی وب های ماهر استفاده درست از صورت ، اندازه و رنگ متنها هست که گاهی گزینه غفلت طراحان قرار میگیرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.