نقش Breadcrumb در طراحی سایت فروشگاهی اینترنتی
برد کرامب (خرده نان ) نامی است که بر روی سیستم هدایت زنجیری استفاده کننده در وب سایت ها نهاده شده.بکارگیری این عنصر در هنگام طراحی وب سایت این قابلیت و امکان را به استفاده کننده می دهد که در هر لحظه حضور خود در سایت بداند در کجای تارنما قرار گرفته و رابطه برگه ای در آن واقع شده با صفحه های بالایی ( در مجموعه بندی های هر کالا ) چیست.اینکه مداقه Breadcrumbها در طراحی وب سایت های فروشگاهی چیست و چهگونه باعث ساختوساز احساس رضایت در کاربر میشود به عنوان مثال موارد مهمی میباشد که درین نوشته ی علمی به آن خواهیم پرداخت.
در صورتی در باب نام این سیستم مسیریابی در سایت کنجکاو می باشید می بایست بگوییم عبارت Breadcrumb که به فارسی مضمون \\\\\\\"خرده نان\\\\\\\" میدهد از قصه قدیمی هانسل و گرتل نوشته برادران گریم گرفته شده. در بخشی از این روایت، هنسل در مسیر خود در جنگل خرده های نان را روی زمین میریزد تا از طریق آنان روش رجوع و برگشت به خانه را پیدا کند.بردکرامب ها در seo وب سایت نیز دارای معنی مشابه با آنچه در همین روایت آمده میباشند بهاین راه که به کاربران امداد می کنند مسیر خود را در دسته بندی و دسته های گوناگون پیدا کرده و براحتی وارد دسته های قبل شوند.
به کار گیری از موفقیت کرامب ها در طراحی سایت های فروشگاه آنلاین
در صورت عدم وجود توفیق کرامب در ساخت سایت های فروشگاهی وقتی که کاربر در شیت محصولات جای دارد ممکن است برای رجوع و برگشت به منوی پیشین یا تیم بالاتر در گیر نقص خواهد شد.در این موردها کاربران باید نحوه های دیگری را بکار ببرند از جمله وارد سرشاخه های اصلی شوند یا در وبسایت مجددا به جستجو بپردازند که مطمئنا خیلی خوشایند آن ها نخواهد بود.برای مثال فرض فرمائید شما پس از جستجوی عبارت \\\\\\\"کیف لپ تاپ\\\\\\\" به ورقه یکی از تولیدها هدایت شده اید.سیستم مسیریابی بردکرامب طراحی شده در وب سایت ممکن میباشد به صورت زیر باشد :
محصول ها > تولید ها دیجیتال > لپ تاپ > اسباب و اثاث جانبی لپ تاپ > کیف لپ تاپ
دو نوع موفقیت کرامب در طراحی وب فروشگاهی استعمال می شود :
· توفیق کرامب های طراحی شده مبتنی بر ساختار و سلسله مراتب تیم بندی ها در فروشگاه آنلاین
· موفقیت کرامب های شان دهنده تاریخچه مرور صفحه ها بوسیله استفاده کننده
سیستم Breadcrumb نوع اولیه که مبنی بر سلسله مراتب صفحه های طراحی می شود به کاربر این اجازه را می دهد تا وارد گروه بندی های اساسی (سلسله مراتب بالایی) خواهد شد و همچنین در هر لحظه بداند در کجای تارنما قرار گرفته هست.فرض نمائید شخصی در گوگل این عبارت را جستجو کند : \\\\\\\"گوشی های سامسونگ 2017\\\\\\\" و وارد یکی از تارنما ها شود.در حالتی که از تلفن همراه هایی که به وی نشان داده میشود خوشش نیاید و بخواهد وارد گروه بالاتر به عنوان مثال دسته \\\\\\\"تلفن همراه\\\\\\\" یا حتی دسته \\\\\\\"اسباب و اثاث دیجیتال\\\\\\\" گردد چه طور بایستی این شغل را انجام دهد ؟ اینجاست که عنایت این نوع سیستم های توفیق کرامب ( خرده نان ) مشخص و معلوم میشود.
برخی نیز از نوع دوم موفقیت کراب ها در طراحی وب فروشگاه اینترنتی خود استفاده می کنند که بر اساس سیستم مسیرهایی که قبلا توسط مخاطب طی شده در وب سایت ساخت و ساز می شود.این نوع Breadcrumb ها به مخاطب این امکان را میدهد که به صفحه های گذشته که به وسیله وی مرور شده برود حتی در صورتی این صفحات جزئی از گروه بندی های مربوط به محصولات نباشد.در صورتی بخواهیم خیلی ساده این سیستم را توضیح دهیم بایستی بگوییم این نوع خرده نان ها همان کاری انجام میدهند که دکمه \\\\\\\"رجوع و برگشت\\\\\\\" (Back) در مرورگرها ایفا میدهد.ضمنا از آنجایی که این نوع سیستم مسیریابی براساس تاریخچه مرور صفحه های براساس خود کاربر ساخت می گردد هیچگاه توسط موتورهای جستجو در لحاظ گرفته نمی گردند.بدین ترتیب هیچ تاثیر مثبتی در مراحل بهینه سازی تارنما فروشگاهی نخواهند داشت.
موفقیت کرامب ها و گوگل ( تاثیر بر seo وبسایت )
دیدنی هست بدانید جستجوی گوگل وجود براد کرامب در تارنما را از بین ساختار کد نویسی آن تشخیص می دهد و نوشته های آن را گروه بندی می نماید.
در آوریل سال 2015 گوگل، انجام تحولاتی را در جستجوی تلفن همراه اظهار کرد.یکی این تغییر و تحول و تحولات این بود که در صورتیکه که برای سایتی ساختار موفقیت کرامب طراحی شده باشد هنگام جستجو به وسیله گوشی بجای پست الکترونیک (URL) آن برگه منوی برد کرامب مربوط به آن کاغذ نمایش داده میشود.ولی موقتا این امر فقط در طول جستجو از طریق موبایل حادثه می افتد.
نکاتی که در خصوص توفیق کرامب در طراحی وب بایستی بدانید :
· بردکرامب ها معمولا بصورت افقی و در بالای شیت قرار میگیرند.طراحی بردکرامب های عمودی نیز قابل انجام می باشد البته کمتر استفاده میشوند.
· مبنی بر اصول مسیریابی ، بردکرامب ها بر کردار کاربران در وب سایت تاثیر می گذارند که بوسیله موتورهای جستجو در نظر گرفته می شوند.
· زنجیره های موفقیت کرامب باید بصورت طبیعی بصورت بخشی از طراحی درآید و تماما با آن هماهنگ باشد و بصورت عنصری اضافی در وب سایت فروشگاهی به چشم نیاید.
· همواره مسیر را بصورت کامل نمایش دهید و همیشه از ورقه مهم (Home) مسیر را شروع نمایید.این چیزی میباشد که کاربران انتظار دارا هستند.
· از نشانه \\\\\\\" > \\\\\\\" به عنوان جدا کننده در میان موادتشکیل دهنده استعمال نمائید.ولی از هر نشانه دیگری می قدرت بهره برد اما کاربران بهاین آرم بیشتر عادت دارا هستند
· بردکرامب ها را در صفحه اساسی قرار ندهید چرا این فعالیت به طور کامل بی مفهوم می باشد.
· آخرین عنصر در منوی موفقیت کرامب را بصورت برجسته و شاخص تر از سایرین نماد دهید تا کاربر بداند این همان کاغذ ای میباشد که در آن جایدارد.
· توفیق کرامب ها زنجیره ای از لینک ها میباشند که مکان دقیق استفاده کننده در وب سایت را به وی علامت میدهند.اعتنا داشته باشید هر عنصر این زنجیره بایستی مربوط به یک سطح و بخش از سایت باشد و تمامی آنها غیر از آخرین عنصر می بایست بصورت پیوند و قابل کلیک باشند تا استفاده کننده با کلیک روی هرمورد به سطح مورد نظر خود وارد خواهد شد. در غیر این صورت هم برای استفاده کننده بی منفعت خواهد بود هم از نگاه بهینه سازی وب سایت فروشگاهی سود مثبتی نخواهد داشت.
- پنجشنبه ۰۱ دی ۰۱ ۱۱:۰۲
- ۲۴ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر