اهمیت طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو (RESPONSIVE)

در اين وبلاگ به معرفي روش هاي مدرن طراحي سايت مي پردازيم

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو (RESPONSIVE)


ریسپانسیو در اصطلاح به معنای پاسخ گرا یا واکنشی هست. به این مفهوم که ساخت سایت به گونه‌ای می‌باشد که در صفحات گوناگون و ابزارهای مختلف سایت به صدق نشان داده می شود، به فرض مثال زمانی که شما از طریق تلفن همراه یا تبلت سایت را تماشا می کنید ساختار ظاهری تارنما به نحوی تغییر پیدا می کند که قابلیت و امکان پیمایش تارنما در این ابزارها به راحتی آماده گردد.

از طرفی در مانیتورهای با رزولوشن بالا نیز وبسایت به گونه‌ای مناسب نمایش داده میشود و به عبارت دیگر کاربران با هر ابزاری تارنما شما را تماشا می کنند از محتوا و ظاهر سایت شما کمال به کارگیری را خواهند توفیق. تفاوت سایت واکنشگرا و غیر واکنشگرا در چیست و چه گونه می توان آن را تشخیص اعطا کرد؟

برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک تارنما و تفاوت سایتهای ریسپانسیو و غیر ریسپانسیو، وب سایت مورد نظرتان را در لپ تاپ یا کامپیوتر باز نمایید و عرض مرورگر را به آهستگی کم و زیاد فرمایید. چنانچه سایت واکنش گرا باشد مشاهده می کنید که اندازه و چیدمان اجزای آن مبتنی بر با تغییر عرض برگه عوض میشود به گونه ای که هیچ اسکرول افقی پدید نمی آید. البته در سایتهای غیر ریسپانسیو چنین تطابقی رخ نمی هد و اسکرول افقی لازم می باشد تا بتوان قسمتهای مخفی شده چپ و راست ورقه را مرور کرد

ریسپانسیو


اهمیت طراحی وب سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو (RESPONSIVE)
گوگل سایت های Responsive را دوست دارااست
چرا‌که گوگل و الگوریتم هایش به تجربیات کاربر از استعمال از یک سایت، بازه زمان سپری شده یک کاربر در آن و همچنین bounce rate آن مداقه می دهند. در صورتی‌که کاربران و مشتریانتان از سایت شما راضی باشند و برایشان تجارب کاربری مناسبی را به ارمغان آورید، گوگل هم وبسایت شما را در بالاترین نتایج نماد خواهد اعطا کرد.

گوگل سایت های Responsive را دوست دارد


سبقت از رقیبان
از آنجایی که ساخت سایت عکس العمل گرا هنوز در نخستینِ نحوه می‌باشد، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم می‌باشد. داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما می‌گوید شغل شما در کلیه مفاد حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود تکان میکنید. در لحاظ داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در مجموع مانیتورها بلکه در کلیه ابزارهای جانور در بازار به زیبایی و بدون نقص‌ به نمایش درمی آید. همین مساله سبب ساز سبقت شما از رقیبان میشود.


صرفه جویی در هزینه
قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت وسیع مورد استعمال قرار گیرد (گرچه هنوز هم این واقعه نیفتاده)، شرکت ها در شرایطی‌که می خواستند نسخه تلفن همراه برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند. تصور کنید چنانچه می خواستید برای مثال برای ۳ ابزار کامپیوتر ، آی فون و آی پد های معمولی قالب طراحی خواهد شد چه هزینه ای می بایست پرداخت می کردید.

نکته دیدنی اینجاست که در حالتی‌که روزی وسیله نو به بازار معرفی و به سرعت شاگرد گردد، باز دوباره بایستی هزینه جدید صرف خواهد شد تا برای این ابزار تازه، قالب طراحی گردد. زیبایی قالب عکس العمل گرا آنجا خود را نماد میدهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارااست، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به زبان ساده وکلی میتوان اعلام‌کرد یک قالب برای تمام ابزارها.

صرفه جویی در هزینه


خودداری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content)
فرض فرمایید که دو نسخه وبسایت، یکی از هم برای گوشی و یک کدام از برای کامپیوترهای معمولی ، در مشت دارید. با دقت به اینکه این دو سایت، یک سایت می باشند ولی برای نقاط متفاوت مطالبشان هم یک کدام از است. روبات گوگل که هر چند وقت یک بار خصوصی به سایت شما می زند بعداز ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایل می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان \"تکراری\" یا \"Duplicate\"می شناسد که در صورت رخداد افتادن این قضیه رنکینگ سایت شما بسیار نزول خواهد کرد. اما در صورتیکه که شما یک سایت عکس العمل گرا برای آحاد ابزارها در چنگ داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک وب سایت قرار خواهد گرفت و از ساخت محتوای تکراری (Duplicate Content) خودداری خواهد شد. پس میبینید که داشتن قالب عکس العمل گرا شما را درخصوص seo نیز یاری خواهد کرد.


افزایش ترافیک وب سایت
حدودا ۱6 درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی می پردازند. شما تصور کنید درصورتی که سایتی در مشت نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خیر به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که می توانید داشته باشید را از دست می دهید. پس شما می توانید اکنون که قصد پیشنهاد یک وب سایت را دارید با یه خرده هزینه بیشتر، کاری کنید که مجموع عده ای (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت می گردند وبسایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند.

افزایش ترافیک تارنما



صرفه جویی در زمان
با تمرکز به تجارب ای که در مورد ساخت سایت استخراج کرده ایم میدانیم که همیشه \"وقت\"یکی الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک دفعه)، قالبی طراحی می‌گردد که کلاً ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نشان داده میشود، فرصت به شدت کاهش خواهد یافت.

صرفه جویی در حین



به طور خلاصه میتوان از مزایای طراحی سایت واکنش گرا به موارد تحت اشاره داشت
نیاز به راه‌اندازی نسخه موبایل غیروابسته برای سایت شما نیست و هزینه‌های بسط و نگهداری تارنما کاهش خواهد یافت. در طراحی وب یک نگاه واحد وجود داراست و دیگر شاهد یک‌سری پارگی نسخه های مختلف تارنما خود نیستید. تمامی صفحات شما یک آدرس (URL) دارند. تا به اکنون به این اندیشه کرده اید که در صورتی‌که نسخه موبایل غیروابسته‌ای برای یک تارنما داشته باشید و کاربری از طریق موبایل وارد وب سایت شده و لینکی را با دوست خود که با لپ‌تاپ عمل میکند به اشتراک بگذارد چه خواهد شد؟ با طراحی واکنش‌گرا دیگر نگران نوع دستگاه کاربر سایت خود نیستید. لپ‌تاپ؟ تبلت؟ تلفن همراه؟ یا حتی دستگاهی که هنوز وارد بازار نشده؟

اصلی نیست شما کلیه را جانبداری می‌کنید. طراحی وب عکس العمل گرا چقدر هزینه دارد ؟ در حالتی که وب سایت خود را یکسری سالی می باشد که بازطراحی نکردید، موردنیاز می باشد روند طراحی مجدد را کاملا از شروع جاری ساختن دهید و حتما در این حالت ساخت این نوع تغییرات یه خرده بیشتر هزینه درپی خواهد داشت، معمولا مقدار هزینه \"بستگی به درخواست دارااست\".

برای مثال در‌صورتی‌که شما یک فروشگاه دارید و یا با تارنما خود کار میکنید، شروع صرفا از طراحان بپرسید که آیا قابلیت ایجاد کرد تغییرات اصلی در وب سایت فعلی شما و تبدیل آن به یک طراحی برخورد گرا وجود دارد یا خیر، و در صورتی‌که امکان پذیر هست هزینه اش چقدر می‌باشد.

مزایای طراحی سایت واکنش گرا

طراحی سایت در مشهد

ahrefs

طراحی سایت




آجل ازآن ابزارهای موبایلی هست
حال که با وب سایت واکنش گرا آشنا شدید، من به موضوع حرف گذشته خود برمی‌گردم و دوباره می‌گویم سوای وبسایت واکنش گرا تجارت آنلاین و بعدی آن در معرض افول قرار می‌گیرد.

در صورتی‌که میلی به تنظیم چنین وب سایتی ندارید ممکن می باشد مشتریان شما به سراغ رقیبان شما که رفتن به تارنما آنان ریلکس تر هست بروند. همان طور که می بینیم آتی از آن ابزار های موبایلی هست و مردم به طور فزاینده ای به دستگاه های گوشی خود بیش از کامپیوترهاشون علاقه دارا‌هستند. نیلسن می گوید که بیش تر از ۶۰٪ از صاحبان تلفن همراه از گوشی های هوشمند خود برای مرور صفحات وب استفاده می‌کنند.

در یک رسیدگی اخیر بوسیله واکر سندز دیجیتال مشخص و معلوم شد که از سال ۲۰۱۱ ترافیک اساس‌ی گوشی مشتری ها ۱۷۱ درصد بیشتر شده است. Statistaمی گوید که تا سال ۲۰۱۷، ۵ میلیارد نفر از گوشی های همپا استفاده می‌کنند.

ساختن تارنما واکنش گرا هزینه یه خرده را برای شما خواهد داشت و با پرداخت آن میتوانید به راحتی به تمام این افراد دسترسی پیدا فرمایید آیا سایت عکس العمل گرا خود را تهیه کردید؟ متوجه سودهای نتایج از این تغییر شده اید؟ منفعت گیری : با توجه به به کارگیری کاربران از موبایل و تبلت طراحی وب سایت واکنشی امری ضروریست. طراحی سایت واکنشی یا Responsive باعث افزایش خشنودی کاربران و در منفعت رنکینگ وب سایت می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.